Skip to content
All posts

Effektiv mötesbokning börjar med smart nykundsbearbetning

Nykundsbearbetning är ofta den svåraste delen av B2B-försäljningen. Trots tydliga mål misslyckas många företag med att fylla pipelinen. Här förklarar vi varför och hur rätt metodik, data och uppföljning kan förändra allt.

Många B2B-företag kämpar med att skapa nya affärer, trots att viljan och resurserna finns. Alla vet att nykundsbearbetning är viktigt, men ändå går det inte framåt som det borde. Varför?

I praktiken handlar det ofta om något mer grundläggande än budget eller marknad: brist på kompetens och systematik. Utan tydlig metodik, struktur och verktyg blir insatserna spretiga. Och resultatet uteblir.

Därför fastnar så många i nykundsbearbetningen

I de flesta säljorganisationer bygger arbetet fortfarande på individuella initiativ. Den ena säljaren ringer sina kontakter, en annan kör LinkedIn, en tredje satsar på mejl. Alla gör lite olika, dokumenterar olika mycket och prioriterar olika målgrupper.

Det gör att nykundsbearbetningen blir personberoende och svår att skala. När någon slutar försvinner både kontakter och kunskap. Och när något väl fungerar går det inte att kopiera, för ingen vet riktigt vad som gjorde att det funkade.

I vår erfarenhet saknar de flesta säljorganisationer en dokumenterad process för hur man jobbar med nykunder. Det är som att köra bil utan karta, visst kan du komma fram, men det tar tid och du kör fel ofta.

Tre saker som måste vara på plats

1. Metodik före magkänsla

Struktur slår intuition. Varje gång. När alla jobbar på samma sätt mot samma mål, med beprövade steg för prospektering, kontakt och uppföljning, då blir resultatet förutsägbart.

Hos oss på Informa jobbar våra mötesbokare med en tydlig process för mötesbokning där inget lämnas åt slumpen. Varje kontaktpunkt är planerad, varje budskap testat och varje uppföljning tajmad. Det låter kanske torrt, men skillnaden i resultat är enorm.

Företag som jobbar strukturerat bokar i snitt tre gånger fler kvalificerade möten per månad. Och försäljningscykeln blir 40 % kortare. Det beror inte på att säljarna är bättre, det beror på att metoden är bättre.

2. Datadriven targeting – nå rätt istället för många

Här gör de flesta fel. Man tror att det handlar om att nå så många som möjligt. Skicka 500 mejl. Ringa 200 företag. Men sanningen är att framgång handlar om att nå rätt personer, vid rätt tidpunkt.

Genom att använda företagsdata, beteendeanalys och signaler om vem som faktiskt är i köpläge just nu kan du minska slöseriet drastiskt. Istället för att ringa 100 företag och boka 2 möten, ringer du 30 företag och bokar 8.

Det är skillnaden mellan att gissa och att veta. Och den skillnaden syns direkt i konverteringsgraden, särskilt i B2B-försäljning där varje möte har högt värde.

3. CRM som faktiskt används

Alla har ett CRM. Men hur många använder det på riktigt?

Ett väl använt CRM-system ger inte bara ordning på leads. Det ger insikt i vad som faktiskt fungerar. När varje kontakt, varje utfall och varje interaktion loggas skapas ett lärande som gör att ni hela tiden blir bättre.

Ni ser vilka budskap som funkar. Vilken tajming som ger flest svar. Vilka branscher som konverterar bäst. Och plötsligt kan ni göra mer av det som fungerar och sluta slösa tid på det som inte gör det.

Från aktivitet till resultat – så enkelt är det faktiskt

Att bygga systematik i nykundsbearbetningen handlar inte om att göra mer. Det handlar om att göra smartare.

Med rätt metodik och verktyg blir varje kontakt en del av en större strategi istället för ett isolerat försök. Och då händer det här:

  • Fler kvalificerade möten i pipelinen
  • Kortare tid från första kontakt till affär
  • Högre konverteringsgrad genom hela tratten
  • Mindre personberoende och mer skalbarhet

Vi ser det hos många av våra kunder. Företag som tidigare kämpade med att fylla kalendern har plötsligt en pipeline som mättar. Inte för att de lagt mer tid, utan för att de lagt rätt tid.

Vill du ha fler möten bokade med rätt beslutsfattare? Hör av dig till oss på Informa: meetings@informa.se eller läs mer om hur vi jobbar.


Vanliga frågor om nykundsbearbetning

Varför misslyckas så många med nykundsbearbetning?

Oftast handlar det om att arbetet saknar struktur. Det finns ingen tydlig metodik, inget systemstöd och ingen uppföljning på vad som faktiskt ger resultat. Då blir allt personberoende, och när någon slutar eller har en dålig månad rasar resultaten.

Vad innebär datadriven targeting egentligen?

Att du använder data för att hitta rätt företag och rätt beslutsfattare, istället för att gå på magkänsla eller köpa en lista och hoppas på det bästa. 

Det kan handla om att titta på vilka företag som finns, vad de gör och vad som händer hos dem just nu. Till exempel vilka de anställer, vilka verktyg de använder och om det verkar som att de planerar att köpa något nytt. Då kan du välja att kontakta just de företag som verkligen behöver det du säljer, istället för att gissa.

Hur hjälper ett CRM systemet konkret?

Ett CRM samlar allt på ett ställe så att du kan se mönster. Du ser vilka aktiviteter som leder till möten, vilka möten som blir affärer och var det tar stopp. Det gör att du kan lära dig vad som fungerar och göra mer av det. Utan CRM är det omöjligt att förbättra processen systematiskt.

Kan man lägga ut nykundsbearbetningen på extern partner?

Absolut. Många företag gör det, särskilt när de saknar intern kapacitet eller kompetens. Genom att jobba med en partner som Informa får du tillgång till beprövad metodik, rätt verktyg och erfarna mötesbokare som bokar möten med rätt personer. Det kan vara ett snabbare och mer kostnadseffektivt sätt att komma igång än att bygga allt internt. 

Vilka resultat kan man förvänta sig?

Det beror på utgångsläget, men typiskt ser vi att företag får en mer förutsägbar pipeline, tre till fem gånger fler kvalificerade möten per månad och en tydlig ökning i konverteringsgrad. Många kunder ser ROI redan första kvartalet.